Clasa a III- a B de la Şcoala Gimnazială "I. D. Sîrbu" Petrila - Prof. Mihaela Tinca

miercuri, 8 aprilie 2015

Să ştii mai multe, să fii mai bun! - Ştiinţă şi magie

De dimineaţă am fost invitaţi de dra prof. Mititelu Ana-Maria în laboratorul de chimie unde am învăţat cele mai importante norme de protecţie, ustensile şi câţiva elevii ai  clasei a VI-a B ne-au prezentat experimente.
Elevii din clasa a VI-a B se prezintă.
Suntem curioşi ce va urma.
Ne sunt prezentate eprubetele, spatula, stativul etc.
Primul experiment
Dizolvarea zahărului în apă caldă şi apă rece
Între timp savurăm un ceai de fructe de pădure pentru că zahărul s-a dizolvat şi-n ceaiul nostru.
Dra prof. ne demonstrează cât de repede se dizolvă în apă caldă o substanţă chimică comparând cu dizolvarea aceleaşi substanţe în apă rece.
Sora Anei demonstrează  caramelizarea zahărului.
Ne este prezentat şi experimentul - Carbonizarea zahărului/Arderea zahărului.
Dra profesoară a oferit ocazia unui elev din clasa pregătitoare să încerce un experiment uşor - Mojararea zahărului.
Maria s-a oferit pentru a realiza acest experiment. 
Îmbracă halatul unui coleg mai mare.
 Este atentă la explicaţii şi răspunde întrebărilor.
 Elevul clasei a VI-a şterge pistilul după utilizare.
 Maria ne spune că prin mojarare a obţinut zahăr pudră.
 După fiecare experiment trebuie să ne spălăm pe mâini.
Arderea piliturii de fier
video
Arderea panglicii de magneziu.
video
După experimente i-am servit pe copilaşi cu zahăr caramel cu susan pe care l-am pregătit să vadă ce se întâmplă cu zahărul după ce este caramelizat..
Câţiva copilaşi mi-au cerut reţeta, aşa că scriu rapid cum am procedat: La 200-250 g de zahăr se foloseşte 100 g susan. Se caramelizează zahărul până devine auriu, se adaugă susanul, se mai lasă vasul 1-2 minute pe foc mic amestecându-se continuu după care se pune cu lingura pe hârtie de copt aşezată pe o planşetă.
Am făcut fotografii de grup şi am mers în clasă să desfăşurăm şi alte activităţi.
Am vizionat câteva spectacole de magie.
Ne-am confecţionat bagheta magicianului.
Pentru că ne-au plăcut experimentele am realizat alte câteva cu ingrediente pe care le găsim în bucătărie.
Popcornul dansează
Se umple un borcat 3/4 cu apă, se adaugă colorant alimentar, 2 plicuri de praf de copt, 10 floricele de porumb şi pentru a le face să danseze adăugăm oţet.
Stafidele dansatoare
Avem nevoie de un vas transparent, un suc foarte acidulat sau apă minerală (eu am folosit apă minerală) şi câteva stafide.
Punem lichidul în vas, adăugăm 4-5 stafide care datorită bulelor formate de dioxidul de carbon se vor ridica şi vor coborî ca într-un dans. 
Era mai bine să folosesc un suc transparent, acidulat puternic şi stafidele se ridicau mai uşor. Cu apă minerală a durat mai mult şi a trebuit să folosesc stafide mici.
Lavă în sticlă
 Avem nevoie de ulei, apă, colorant alimentar sau cerneală şi o pastilă efervescentă (calciu, magneziu sau ce pastilă efervescentă aveţi prin casă.)
Am turnat ulei într-o sticlă, aproximativ 3/4. Am adăugat apă pentru ca sticla să fie aproape plină şi am adăugat colorant alimentar. Am aşteptat să se dizolve puţin colorantul timp în care am rupt tableta de Aspirin Plus C în bucăţele mici, am adăugat-o în sticla şi am observat cum se formează lava în sticlă.
Când am adunat cele utilizate, m-am întrebat ce se întâmplă dacă adaug bicarbonatul rămas şi puţin oţet... Zis şi făcut, iar lava a fost şi mai activă.
Spumă colorată
Se toarnă apă în pahare transparente  şi se adaugă colorant alimentar de culori diferite pentru ca efectul să fie minunat. Se pune 1 lingură de bicarbonat de sodiu în fiecare pahar şi apoi se toarnă rapid oţet. 
Le-a plăcut aşa mult încât doreau să repetăm aşa că mai adăugat oţet sau bicarbonat, după caz, până a rămas puţin  lichid în pahare.
La finalul activităţii am savurat popcorn.
Ne-am distrat, am învăţat să facem experimente şi care este difernţa dintre magie şi ştiinţă.

Un comentariu: