Problema se va scrie astfel:
a + 7 - 5 + 10 = 30
În rezolvare urmărim raţionametul de la sfârşit spre început, adică invers, de unde şi denumirea metodei.
Ultima operaţie făcută pentru a obţine 30 este adunarea dintre un termen necunoscut şi 10.
T + 10 = 30
Pentru că un termen al adunării se află prin scădere când se cunoaşte suma şi celălalt termen avem,
T = 30 -10 T = 20
exerciţiul rămâne a + 7 - 5 = 20
Ultima operaţie este scădere ceea ce înseamnă că 5 este scăzătorul, iar a +7 este descăzutul şi avem
D - 5 = 20
Descăzutul se află prin aduanre când se cunoaşte diferenţa şi scăzătorul, deci
D = 20 + 5D = 25
De data aceasta avem un termen necunoscut adunat cu 7, iar suma este 25
a + 7 = 25
a = 25 - 7
a = 18
Astfel am aflat termeul necunoscut.
Verificare: 18 + 7 - 5 + 10 = 25 - 5 + 10 = 20 + 10 = 30 (numărul aflat este corect)
În caiete nu scriem aceste "artificii", au fost doar explicaţii pentru a sublinia relaţiile ce există între rezultat şi termeni.
Rezolvarea va fi astfel:
a + 7 - 5 + 10 = 30
a + 7 - 5 = 30 - 10
a + 7 = 20 + 5
a = 25 - 7
a = 18
V: 18 + 7 - 5 + 10 = 25 - 5 + 10 = 20 + 10 = 30
Alte explicații:
Multumim ca ne-ati luminat✨
RăspundețiȘtergereCu mare drag!
ȘtergereMă bucur că v-a fost utilă explicaţia mea!
Eu nu înțeleg cum drebe făcut exercițiul e-562=379 vreu un exemplu
RăspundețiȘtergeree-562=379
Ștergeree=379+562
e=941
verificare:941-562=379
De exemplu: Ai în buzunar o sumă de bani fără să ştii exact suma.Cumperi o ciocolată cu 3 lei şi-ţi rămân 4 lei. Cum poţi afla câţi lei ai avut? Simplu, aduni suma râmasă cu preţul ciocolatei 4+3=7 Dacă ar trebui să scrii problema ca un exerciţiu cu necunoscută, ai scrie:
a-3=4
a=4+3
a=7
verificăm: 7-3=4
Un termen al adunării se află prin scădere, din sumă scazi celălalt termen.
Descăzutul se află prin adunare, la rest/diferenţă se adună scăzătorul.
Scăzătorul se află prin scădere, din descăzut scazi restul/diferenţa.
Mulțumesc
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereBuna ziua,ne puteti ajuta si pe noi la exercitiul :47.534+a-35.219=52.904
RăspundețiȘtergereMultumesc
Îmi pare rău că nu am văzut mai repede.
Ștergere47 534 + a - 35 219=52 904
47 534 + a reprezintă descăzutul (D), 35 219 este scăzătorul (S), iar 52 904 este restul scăderii.
D - S =R
D= R + S deci,
47 534 + a = 52 904 + 35 219
47 534 + a = 88 123
Şi de aici e simplu. E o sumă cu termen necnoscut.
Aceste explicaţii au fost pentru fosta mea generaţie şi pentru părinţii lor, de aceea nu am notificări la comentarii şi răspund mai greu (când văd).
ȘtergereȘi eu as avea nevoie urgent va rog de un exercițiu rezolvat iar dacă se poate sa imi si explicații ca restul sa le pot face singura... Mulțumesc!! m-(532-264)=731...n-(347+286) =366 va rog una cu scădere iar una cu adunare
ȘtergereAceastă postare e atât de veche, încât nu am crezut că cineva mai este interesat.
ȘtergereDin păcate, doar azi am văzut comentariul.
m-(532-264)=731 Acest exerciţiu este foarte simplu.
Acest model este demonstrat în imagini: https://mihaelasipiticii.blogspot.com/2013/11/aflarea-numarului-necunoscut-metoda.html?showComment=1453633107978#c4197652705022507907
Când avem paranteze în orice exerciţiu obişnuit, rezolvăm mai întâi operaţiile din paranteză pentru a elimina parantezele. Ca urmare facem scăderea din paranteză şi avem
m - (532 - 264) = 731
m - 268 = 731
m = 731 + 268
m = 999
verificare Înlocuim litera m cu numărul obţinut
999 - (532 - 264) = 999 - 268 = 731
La fel se rezolvă şi cel cu "n", se efectuează operaţia din paranteză ca sa eliminam paranteza. "n" reprezinta tot un descazut, deci nu-s diferite.
7000-(2813-b)=3732
RăspundețiȘtergereDacă te uiţi cu atenţie pe indicaţii, vei putea rezolva.
Ștergere7000 este descăzutul, paranteza este scăzătorul, iar 3732 restul. În relaţie nu cunoşti scăzătorul. Cum îl afli? Descăzutul minus restul. Vei avea operaţia din paranteză egală cu rezultatul ce l-ai obţinut din D-R şi de aici e simplu. Încearcă să vezi cum am dat indicaţi şi rezolvă. Eu nu rezolvi exerciţii de la teme. :)
buna ziua,
RăspundețiȘtergeresi eu m-am lovit de exercitiul de mai sus.7000 - (2813-b)=3732.
b mi a dat ca ar fi 455.
daca pastrez paranteza nu imi mai da rezultatul.
daca fac exercitul ca o scadere normala imi da.
adica
daca fac 7000 -(2813-455)=3732 nu imi da
daca fac 7000-2813-455=3732 imi da
multumesc pentru ajutor
Penrtru Ionuţ nu am efectuat şi calculele, dar văzând că este o problemă, am efectuat şi calculele şi am constatat că acest exerciţiu este greşit.
RăspundețiȘtergereDe exemplu, dacă notăm paranteza (2813 - b) cu litera "a", am avea:
7000 - a = 3732
a = 7000 - 3732
a = 3268
Pentru că am notat paranteza cu a, avem:
2813 - b = 3268 şi vedem că nu putem calcula deoarece descăzutul este mai mic decât diferenţa, iar acest calcul nu este posibil cu numerele naturale care sunt tot timpul pozitive. Se poate rezolva doar dacă vorbim de numere reale.
În concluzie, exerciţiul este greşit.
Şi dacă am încerca să rezolvăm fără alte notaţii, tot nu putem calcula.
7000 - (2813 - b) = 3732
D - S = R => S = D - R
2813 - b = 7000 - 3732
2813 - b = 3268 b este scăzător S= D-R
b= 2813 - 3268, deci nu este posibil să-l aflăm pe "b".
Buna seara ma puteti ajura va rog e o problema de clasa a 3 a2x144-a=58?
RăspundețiȘtergereÎmi pare rău că nu am văzut în timp util postarea!
ȘtergereE foarte simplu. Efectuaţi mai întâi operaţia de ordinul doi (înmulţirea) şi apoi ajungeţi la o operaţie de ordinul întâi cu o necunoscută (scăzătorul) care se află prin scădere.
Anonimes
RăspundețiȘtergereAjutatațimă vă rog am nevoie de asta până luni spune-țim cum trebuie să rezolv exercițiul 33(r+19)=1
RăspundețiȘtergereVă rog cât mai rapid dacă se poate
1. Dacă eşti la înv. primar clar nu ai scris ceva bine. Rezultatul unui produs nu poate fi mai mic decât factorii (nici cu ortografia nu stai prea bine).
Ștergere2. Nu rezolv temele elevilor. Este o postare cu explicaţii detaliate ca să-mi ajut proprii elevi şi pe părinţi pentru a-şi verifica copilaşii şi a-i ajuta acasă.
Nu inteleg metoda mersului invers la matematica cînd se pune plus minus împărțit sau înmulțit
RăspundețiȘtergereDepinde de exerciţiu.
RăspundețiȘtergereMai sus am explicat cum gândim un exrciţiu ca sumă de termeni, diferenţă, produs, cât...
De exemplu:
T1+ T2= S
T1 =S -T2 (deci aflăm prin scădere)
T2 = S - T1 (tot prin scădere)
Dî : Î = C
Dî = C x Î
şi
Î = Dî : C
Aşa trebuie gândit cum se află, cum se folosesc semnele.